Koronasituasjonen i kommunen

Informasjon til foreldre/foresatt Det er økt koronasmitte i Arendal og vi får en del spørsmål om hvordan dette påvirker barnehagen og SFO. Her er informasjon om hva som gjelder hvis en foreldre/foresatt, et barn eller en ansatt blir smittet.

Hvis en foreldre er smittet

I de tilfellene en foreldre er smittet, er alle i familien i karantene. Det betyr at de skal være hjemme i 10 dager. Dette gjelder selv om de ikke har symptomer og selv om de får en negativ koronatest.

De andre barna og ansatte i barnehagen og SFO behøver ikke i karantene. Grunnen til dette er de ikke har vært i nærkontakt med personen som er smittet.

Det betyr at barnehagen og SFO kan holde åpent som vanlig, men vi ber ansatte og foreldre om å være ekstra oppmerksom på symptomer.

Hvis et barn eller en ansatt er smittet

Hvis et barn eller en ansatt i barnehagen er smittet, vil alle nærkontakter bli oppringt av smitteoppsporingsteamet. Det er kun de som regnes som nærkontakter som skal i karantene.

De andre barna og ansatte kan fortsatt være i barnehagen.

Hvis en ansatt eller et barn får symptomer

Hvis et barn eller en ansatt har symptomer, skal denne dra hjem og holde avstand til andre. Hvis symptomene forverres bør man vurdere å teste seg.

Hvis en foresatt eller annen i husstanden er i karantene

Hvis en eller flere i husstanden er i karantene, kan barn som ikke er i karantene gå på barnehage eller SFO som vanlig. I disse tilfellene ber vi dere om å være ekstra oppmerksomme på symptomer og er dere i tvil, hold barnet hjemme!

Hvis jeg lurer på om jeg kan sende barnet i barnehagen eller SFO

Hvis du lurer på om ditt barn kan i barnehagen eller SFO, se her:

Er du fremdeles i tvil kontakt barnehagen eller SFO direkte, og ikke kommunens smitteteam. De er opptatt med smittesporing og kan ikke brukes til å gi generelle råd eller veiledning slik situasjonen er nå.

Hva er situasjonen i Arendal og hvilke tiltak gjør kommunen

Følg med på kommunens nettside for oppdatert informasjon: https://www.arendal.kommune.no/koronavirus

Dette klarer vi sammen!
Vi følger fortsatt alle smittevernregler og veiledere for barnehager. Vi følger ekstra godt med når vi nå har mye smitte i kommunen vår. Takk for at dere og barna også vasker hender, holder avstand og blir hjemme hvis dere har symptomer.