Samenes nasjonaldag

Vi gjør mye gøy for å lære litt om den samiske kultur. Vi spiser bidos med brød. Vi har hørt joik og samisk musikk. Ute har vi bygd tipi. I tillegg har vi hørt flere samiske eventyr. Ett ble gjort til teater av de ansatte. Det var veldig spennende. Barna har prøvd å kaste lasso. De har sett bilder av samer, drakter og rein. I tillegg har vi sett litt film.

Samiske barn i barnehage skal få støtte til å bevare og utvikle sitt språk, sin kunnskap og sin kultur uavhengig av hvor i landet de bor. Innholdet i barnehagetilbudet til samiske barn utenfor samiske distrikt skal tilpasses barnas samiske bakgrunn. Dette innebærer at samiske barn og foreldre har rett til å forvente at personalet har kjennskap til, og legger vekt på, at også den samiske kulturen skal være en del av barnehagens innhold. Det skal legges til rette for at barna også kan få møte samisk språk.